Fake it till you make it: Nejzajímavější myšlenky z Karlovarského byznys mixeru

Pokud si v hlavě vytvoříte dostatečně silnou vizi, kam chcete dojít, vykreslenou do zářivých barev a nejmenších detailů, sama vás dovede tam, kam potřebujete. Motto “Fake it till you make it” funguje obzvlášť v posílení sebedůvěry v začátcích podnikání ale i ve chvíli, kdy chcete svou firmu posunout na novou úroveň. Těmito slovy odstartoval přednášku spolupořadatel konference Karlovarský byznys mixer Dalibor Pulkert ze StartupBoxu (digitální průvodce startupovým ekosystémem). Jako ilustrativní příklad zmínil příběh ze Silicon Valley, kdy Bill Gates, zakladatel softwarové společnosti Microsoft a aktuálně čtvrtý nejbohatší muž světa, jednal s IBM o tenkrát neznámém softwaru, který ani fyzicky nevlastnil.

“Gates si byl tenkrát v roce 1975 jistý, že pokud s firmou uzavře smlouvu, bude software umět doručit. Je totiž špičkovým obchodníkem a věděl, koho osloví, aby kontrakt dotáhnul do konce. A to samé platí i o Stevu Jobsovi, který v podstatě nic nevymyslel, pouze pospojoval technologie, které vlastnil někdo jiný. A v tom je také to umění,” říká Dalibor Pulkert a dodává, že nejdůležitější je počet hodin strávených prací.

Tohle je souhrn toho, co podle Dalibora Pulkerta potřebujete vědět už v začátcích podnikání: 

  1. Sdílení 

“Omyl je myslet si, že když máte geniální nápad, nesmíte ho nikomu říct. Mít nápad tvoří totiž pouhé jedno procento, gró úspěchu je skryté v exekutivě a to konkrétně zbylých 99 %. Jednoduše řečeno, když mi řeknete svůj nápad a já ho zprocesuji rychleji, jste nahraní. Nápad se sdílí snadno, exekuce nikoliv.”

  1. Budování komunity

“Když se propojují lidé, mohou také sdílet více věcí a vybudovat něco velkého. Nikdo v tom nechce být sám a je známo, že když dva zakládají firmu, jsou o 60 % úspěšnější než jednotlivec.”

  1. Univerzity a byznys 

“Univerzita = výzkum, zdroj nápadů, Byznys = životaschopnost projektu, exekuce.  

Důležité je propojování, aby byznysmeni vraceli zpět své know-how, zdroje do univerzit. Aby se zároveň supportovali.”

  1. Podpora lidí, ne nápadů

A jsme opět u té exekutivy, která hraje v nastartování úspěšného byznysu prim.”

Pitchujte jako Bůh 

“Pokud neumíte prezentovat svůj nápad, tak to radši ani nedělejte,” cituje Jobse, mistra prezentace, Pavlína Zychová –⁠⁠⁠ zakladatelka a CEO MyStay. “Prezentovat projekt není legrace. Existují dva druhy obsahu a to motivovat či prodávat.”

Důležité je nepodcenit už samotnou přípravu. Před prezentací je vhodné i fyzická rozcvička na zahřátí. Při samotné prezentaci je pak důležité navodit hlavně pocity a emoce. Napište si scénář, slovo po slovu. Odlište se. Propojte se s publikem. Prvních 10 sekund rozhoduje, to je ta chvíle, kdy na vás řečník zapůsobí. Méně je někdy více – na slidech a v odpovědích buďte struční. Lidi si vás v případě zájmu seženou a zeptají se na detaily. Tzv. Pitch si strukturujte do těchto částí:

1. problém/ 2. řešení/ 3. trh/ 4. tým/ 5. vstup na trh/ 6. finance/ 7. konkurence

Nejdůležitější je ale samotný start. Zaujmout publikum můžete například nějakým citátem, vtipnou historkou, statistickým číslem, popíchnutím, čímkoliv co vzbudí zájem. Závěrem nezapomeňte odkázat na LinkedIn profil/e-mail a vraťte se k myšlence, kterou jste otevřeli na začátku. Každý může pitchovat jako Bůh, důležité je trénovat, trénovat a trénovat…

Hlavním hostem Karlovarského byznys mixeru byl český top manažer a místopředseda představenstva české e-commerce jedničky Tomáš Havryluk, který je zároveň karlovarským rodákem. Na otázku, jak vybudovat úspěšnou firmu, odpověděl takto:

  1. Nebát se začít
  2. Říct si o tvrdý feedback
  3. Umět si spočítat peníze
  4. Soustředit se na produkt a na zákazníka, ne na konkurenci
  5. Hodně googlit a zjisit, jestli to, co dělám už neexistuje a pokud ano, v čem se budu odlišovat

“V Alze kombinujeme svět technologií a byznysu. Snažíme se technologiím rozumět a sáhnout si na ně. Striktně počítáme peníze a nevěnujeme se projektům, které je nepřinášejí,” popisuje tajemství úspěchu Havryluk.

“Je spousta firem, které řeší, co dělá jejich konkurence. Obchodníci typu Alza jsou firmy typu býložravců nasávajících v oceánu zákaznický plankton. Svého konkurenta můžeme tedy porazit jedině tak, že budeme mít focus na svého zákazníka a to, co mu dáváme. Odpovídáme si na otázky – Informuji svého zákazníka? Jsem schopen mu doručit zboží včas? atd. Spousta firem zkrátka opomíjí bezproblémový obchodní zážitek, častokrát se dívají ke konkurenci a řeší, že ještě něco nemají. A to není správně. Na závěr pak dodává: “Jen za minulý rok jsme utržili 45 mld. Stále rosteme, ale není to tak, že bychom nedělali chyby. Když se mi nedaří, musím se zastavit a začít nejprve u sebe. Jak mohu věci změnit, jak nakonfigurovat své okolí. Otázkou je, do jaké velikosti budu schopný  Alzu řídit. Uvidím, kam až mě to bude bavit a jak to budu zvládat.” 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *